آیا شیرین کننده کم کالری رایج با حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است ؟

مطالعه نشان می دهد شیرین کننده کم کالری رایج با حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است



 یک شیرین کننده کم کالری به نام زایلیتول که در بسیاری از غذاهای کم قند و محصولات مصرفی مانند آدامس و خمیر دندان استفاده می شود ممکن است با دو برابر خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ در افرادی که بالاترین میزان شیرین کننده را مصرف می کنند مرتبط باشد. مطالعه پیدا کرد.

دکتر استنلی هازن، نویسنده ارشد این مطالعه، مدیر مرکز تشخیص و پیشگیری قلبی عروقی گفت: «ما به داوطلبان سالم یک نوشیدنی معمولی حاوی زایلیتول دادیم تا ببینیم سطح آن چقدر بالا می‌رود و (سطح زایلیتول) 1000 برابر می‌شود. در موسسه تحقیقاتی کلیولند کلینیک لرنر.

 هازن که همچنین مدیر مرکز میکروبیوم و انسان کلینیک کلیولند است، می گوید: «وقتی شکر می خورید، سطح گلوکز شما ممکن است 10 درصد یا 20 درصد افزایش یابد، اما 1000 برابر افزایش نمی یابد.» سلامتی.

او افزود: «بشر سطوح زایلیتول را به این میزان بالا تجربه نکرده است، مگر در چند دهه گذشته که ما شروع به مصرف غذاهای فرآوری شده کاملاً ساختگی و جایگزین قند کردیم.»
لخته های خونی نگران کننده رخ می دهد

در سال 2023، همین محققان نتایج مشابهی را برای یک شیرین کننده کم کالری دیگر به نام اریتریتول یافتند که به عنوان قند حجیم در استویا، مونک فروت و محصولات کم قند کتو استفاده می شود.

تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی اضافی ارائه شده در هر دو مقاله نشان داد که اریتریتول و زایلیتول ممکن است باعث لخته شدن آسان تر پلاکت های خون شوند. لخته‌ها می‌توانند شکسته شوند و به قلب بروند و باعث حمله قلبی شوند یا به مغز که باعث سکته مغزی شوند.

 دکتر متیو تامی، متخصص قلب و عروق در Mount Sinai Fuster Heart، گفت: در مطالعه جدید روی زایلیتول، «تفاوت در رفتار پلاکتی حتی پس از مصرف مقدار متوسطی از زایلیتول در نوشیدنی معمولی مصرف شده در زندگی واقعی مشاهده شد. بیمارستانی در شهر نیویورک، که در این مطالعه شرکت نداشت.

تامی، که همچنین استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی ایکان در کوه سینا است، گفت: «این آزمایش‌ها جالب هستند، اما به تنهایی ثابت نمی‌کنند که ناهنجاری‌های پلاکتی دلیلی برای ارتباط بین زایلیتول و رویدادهای بالینی است.

 طبق پیش‌بینی اخیر انجمن قلب آمریکا، حدود 61 درصد از بزرگسالان آمریکایی تا سال 2050 به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا خواهند شد. دکتر اندرو فریمن، مدیر پیشگیری و سلامت قلب و عروق در National Jewish Health در دنور، گفت که کاهش فعالیت لخته شدن یک درمان کلیدی است که توسط متخصصان قلب استفاده می شود، بنابراین هرگونه لخته شدن اضافی در پلاکت ها نشانه بدی است.

زمانی که فردی دچار حمله قلبی می شود، برای مقابله با فعالیت پلاکتی، به او آسپرین یا داروهایی مانند کلوپیدوگرل یا پلاویکس می دهیم. به نظر می رسد این الکل های قندی فعالیت پلاکت ها را افزایش می دهند، که نگران کننده است.

او گفت: «این هشدار دیگری است که ما باید به آب روی بیاوریم، در حالی که چای یا قهوه شیرین نشده است.

 کارلا ساندرز، رئیس شورای کنترل کالری، یک انجمن صنعتی، به سی‌ان‌ان گفت که نتایج این مطالعه «بر خلاف دهه‌ها شواهد علمی است که ایمنی و اثربخشی شیرین‌کننده‌های کم کالری مانند زایلیتول توسط سازمان‌های بهداشتی و نظارتی جهانی را اثبات می‌کند. این یافته‌ها برای کسانی که به شیرین‌کننده‌های جایگزین به‌عنوان ابزاری برای بهبود سلامت خود تکیه می‌کنند، ضرری است.»
زایلیتول چیست؟

زایلیتول به شیرینی شکر با کمتر از نیمی از کالری، اغلب در آدامس های بدون قند، نعناع تنفسی، خمیر دندان، دهانشویه، شربت سرفه و ویتامین های جویدنی استفاده می شود. اغلب در مقادیر بیشتری به آب نبات، محصولات پخته شده، مخلوط کیک، سس باربیکیو، سس کچاپ، کره بادام زمینی، پودینگ، شربت پنکیک و غیره اضافه می شود.

 زایلیتول یک الکل قند است، کربوهیدراتی که به طور طبیعی در غذاهایی مانند گل کلم، بادمجان، کاهو، قارچ، اسفناج، آلو، تمشک و توت فرنگی یافت می شود. هازن گفت، با این حال، مقدار زایلیتول موجود در چنین منابع طبیعی بسیار ناچیز است.

او گفت: "اگر واقعاً محاسبه را انجام دهید، به معنای واقعی کلمه یک تناژ میوه معادل یک کلوچه دیابتی است که می تواند 9 گرم زایلیتول داشته باشد، که یک مقدار برچسب معمولی است." "این مانند خوردن نمک در سطح یک لیس نمک است."

با این حال، زایلیتول برای استفاده تجاری از ذرت، درختان توس یا باکتری های دستکاری شده ژنتیکی ساخته می شود.

هازن می‌گوید: «این ماده به‌عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی فروخته می‌شود و چون زایلیتول سطح قند خون را افزایش نمی‌دهد، به‌عنوان دوستدار کربوهیدرات کم و کتو نیز به بازار عرضه می‌شود.

بسیاری از انجمن های حرفه ای همچنین زایلیتول را به عنوان جایگزین قند برای بیماران مبتلا به چاقی، دیابت یا پیش دیابت برای بهبود کنترل قند خون توصیه می کنند.

او گفت: "با این حال، افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، از آسیب پذیرترین افراد در برابر لخته شدن خون هستند." "ما افراد اشتباهی را هدف قرار می دهیم."

هازن گفت که قرار گرفتن در معرض در دو دهه گذشته افزایش یافته است، زیرا سازمان غذا و داروی ایالات متحده الکل های قند را به عنوان GRAS یا "به طور کلی بی خطر شناخته می شود" می شناسد.

ساخت زایلیتول ارزان‌تر از نیشکر است و به همین دلیل بیشتر و بیشتر به عنوان یک جایگزین شکر در غذا وارد می‌شود. برخی از نوشیدنی های 12 اونسی که از زایلیتول به عنوان شیرین کننده مصنوعی اصلی استفاده می کنند، می توانند حاوی 30 گرم یا بیشتر باشند. حتی می توانید آن را به صورت عمده در فروشگاه مواد غذایی خریداری کنید، جایی که به شما گفته می شود به عنوان یک جایگزین شکر در آشپزی خانگی استفاده کنید.

تحقیقات نشان داده است که برخی از شیرین کننده های مصنوعی ممکن است در سیستم متابولیک واکنش متقابل ایجاد کنند و بدن را وادار به دریافت کالری بیشتر کنند و در نتیجه کاهش وزن را دشوارتر کنند.
فقط دو مورد از بسیاری از قندهای الکلی

این مطالعه که روز پنجشنبه در مجله قلب اروپا منتشر شد، به عنوان راهی برای یافتن مواد شیمیایی یا ترکیبات ناشناخته در خون فرد شروع شد که ممکن است خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ را در سه سال آینده پیش‌بینی کند.

برای انجام این کار، هازن و تیمش 1157 نمونه خون از افرادی را که تحت ارزیابی بیماری قلبی بودند که بین سال‌های 2004 تا 2011 جمع‌آوری شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. آنها همچنین دسته دیگری از نمونه‌های خون بیش از 2100 نفر را که ممکن است در معرض خطر بالایی نیز قرار داشته باشند، مورد بررسی قرار دادند. برای بیماری قلبی

آنها تعدادی قند الکلی را یافتند که به نظر می رسد بر عملکرد قلب و عروق تأثیر می گذارد، از جمله زایلیتول و اریتریتول. اریتریتول ماده غالب وزنی در بسیاری از محصولات استویا و مانک فروت است.

 اریتریتول در فوریه 2023 در مطالعه نشان داد که خطر حمله قلبی و سکته مغزی در عرض سه سال زمانی که افراد بالاترین سطح اریتریتول را در خون خود داشتند تقریباً دو برابر شد.

به گفته هازن، برای مطالعه جدید روی زایلیتول، نتایج اساساً یکسان بود - افرادی که بالاترین سطح زایلیتول را در مقایسه با کسانی که کمترین سطح را داشتند، تقریباً دو برابر خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ را داشتند.

او گفت: «در پلاکت‌های ما گیرنده‌ای وجود دارد که ما هنوز آن را درک نکرده‌ایم، که این مولکول را می‌شناسد و به پلاکت سیگنال می‌دهد که مستعد لخته شدن باشد.» پرزهای چشایی ما نمی توانند تفاوت در ساختار بین شکر و این شیرین کننده های دیگر را تشخیص دهند، اما به وضوح پلاکت های ما می توانند این تفاوت را تشخیص دهند.

در این مطالعه آمده است که سازمان بهداشت جهانی در سال 2023 به مصرف کنندگان هشدار داد که از شیرین کننده های مصنوعی برای کاهش وزن خودداری کنند و خواستار تحقیقات بیشتر در مورد سمیت طولانی مدت شیرین کننده های کم و بدون کالری شده است.

«محققان از طریق کار خود، ایمنی جایگزین‌های شکر را روشن کرده‌اند. چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد،" تومی کوه سینا گفت. در این میان، شایان ذکر است که جایگزین‌های شکر جایگزین تعهد صادقانه به چندین عنصر یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم نیستند.»


سایت دکتر مفرد

سایت دکتر مفرد

آپارات دکتر مفرد

یوتیوب دکتر مفرد

اینستاگرام دکتر مفرد

مقالات سایت دکتر مفرد

 

مترجم :  میلاد محمودی

https://www.linkedin.com/in/milad-mahmoudi-mmdr/

 

منبع :https://edition.cnn.com/2024/06/06/health/xylitol-heart-attack-stroke-wellness/index.html



 1403/3/31
5
335

نظر خود را ارسال کنید

نام و نام خانوادگی
ایمیل
نظرشما

نظر خود را ارسال کنید