آیا غذاهای فوق فرآوری شده با بیماری قلبی، دیابت، اختلالات روانی و مرگ زودرس مرتبط است ؟

این مطالعه نشان می دهد که غذاهای فوق فرآوری شده با بیماری قلبی، دیابت، اختلالات روانی و مرگ زودرس مرتبط است


بر اساس یک بررسی جدید از 45 متاآنالیز بر روی تقریبا 10 میلیون نفر، خوردن غذاهای فوق فرآوری شده خطر ابتلا یا مرگ در اثر ده ها بیماری نامطلوب را افزایش می دهد.

ولفگانگ مارکس، نویسنده ارشد، پژوهشگر ارشد مرکز غذا و خلق و خو در دانشگاه دیکین در جیلونگ استرالیا، گفت: «ما شواهد ثابتی پیدا کردیم که مصرف بیشتر غذاهای فوق فرآوری شده را با بیش از 70 درصد از 45 پیامد سلامتی متفاوتی که ارزیابی کردیم، مرتبط می کند.

  هاینز فریسلینگ، دانشمند شاخه تغذیه و متابولیسم آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان سازمان جهانی بهداشت، در ایمیلی گفت: مصرف بالاتری در حدود یک وعده یا حدود 10 درصد بیشتر غذاهای فوق فرآوری شده در روز در نظر گرفته شد.

فریسلینگ، که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: «این نسبت را می‌توان به‌عنوان «پایه» در نظر گرفت و برای افرادی که بیش از این مقدار پایه مصرف می‌کنند، ممکن است خطر افزایش یابد.

محققان هر مطالعه را دارای شواهد معتبر یا قوی، بسیار پیشنهادی، پیشنهادی، ضعیف یا بدون شواهد ارزیابی کردند. به گفته نویسندگان، تمام مطالعات در این بررسی در سه سال گذشته منتشر شده است و هیچ یک از آنها توسط شرکت‌های درگیر در تولید غذاهای فرافرآوری شده تامین مالی نشده است.

دکتر ملیسا لین، سرپرست تیم تحقیق، پژوهشگر فوق دکترا در Deakin، می گوید: «شواهد قوی نشان می دهد که مصرف بیشتر غذاهای فوق فرآوری شده با تقریباً 50 درصد بیشتر خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی و اختلالات روانی رایج مرتبط است. پست الکترونیک. بیماری قلبی عروقی شامل حملات قلبی، سکته مغزی، گرفتگی عروق و بیماری عروق محیطی است.

  شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف زیاد غذاهای فرآوری‌شده در مقابل مصرف کم می‌تواند خطر اضطراب را تا 53 درصد و خطر مرگ زودهنگام به هر دلیلی را تا 20 درصد افزایش دهد. .

فانگ فانگ ژانگ، اپیدمیولوژیست سرطان، دانشیار و رئیس بخش اپیدمیولوژی تغذیه و علم داده گفت: «تعجبی ندارد که مطالعات زیادی وجود دارد که به ارتباط مثبت بین مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده و خطر پیامدهای مختلف بیماری اشاره می کند. در دانشگاه تافتز در بوستون او در تحقیقات جدید شرکت نداشت.

ژانگ گفت: "غذاهای فرافرآوری شده دارای کالری بالا، قند افزوده شده، سدیم و فیبر کم هستند." "همه اینها قبلاً به پیامدهای سلامت قلبی متابولیک، افزایش وزن، چاقی، دیابت نوع 2 و فشار خون بالا کمک می کنند."

با این حال، ژانگ یافته‌های مربوط به مطالعات مربوط به اضطراب و افسردگی را مورد تردید قرار داد، که معمولاً فقط در مورد افرادی انجام می‌شود که قبلاً با آن شرایط تشخیص داده شده‌اند.

  او گفت: «افرادی که علائم افسردگی یا اضطراب دارند ممکن است به دلایل مختلفی مانند آرامش خود به دنبال غذاهای فرآوری شده باشند. "ممکن است خوردن غذاهای فوق فرآوری شده شما را در معرض خطر افسردگی قرار دهد - ما نمی توانیم بگوییم."
تاثیر مختلط بر برخی شرایط سلامتی

محققان شواهد بسیار پیشنهادی دریافت کردند که خوردن غذاهای فرافرآوری شده بیشتر خطر چاقی را تا 55 درصد، اختلالات خواب را تا 41 درصد، ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 40 درصد و خطر افسردگی را تا 20 درصد افزایش می دهد.

با این حال، شواهد برای ارتباط بین مصرف غذای فوق فرآوری شده و آسم، سلامت دستگاه گوارش و عوامل خطر قلبی متابولیک مانند چربی خون بالا و سطوح پایین لیپوپروتئین با چگالی بالا "خوب" یا کلسترول HDL محدود بود.

علاوه بر این، این مطالعه تنها شواهدی را برای ارتباط بین غذاهای فوق فرآوری شده و سرطان نشان داد یا هیچ شواهدی وجود نداشت. به گفته ژانگ، که در مورد نقش غذاهای فوق فرآوری شده و سرطان تحقیق کرده است، این تعجب آور است.

چاقی یک عامل خطر برای 13 نوع سرطان است. غذاهای فوق فرآوری شده افزایش وزن را افزایش می دهند و چاقی سرطان را افزایش می دهد. ژانگ در یک مطالعه آگوست 2022 دریافت که مردانی که بیشترین غذاهای فوق فرآوری شده را از هر نوع مصرف می کنند، 29 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کولورکتال هستند.


ماتیلد توویه، یکی از نویسندگان این مطالعه، مدیر تحقیقات موسسه ملی تحقیقات بهداشتی و پزشکی فرانسه، یک سازمان تحقیقاتی عمومی، گفت: یکی از دلایل این یافته غیرمنتظره این است که تحقیقات روی غذاهای فوق فرآوری شده هنوز در مراحل اولیه است.

Touvier، محقق اصلی گروه NutriNet-Santé، یک مطالعه طولانی مدت در مورد رابطه بین تغذیه و سلامت، گفت: "ما قطعاً به مطالعات بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم وزن شواهد سرطان را ارتقا دهیم."

او گفت: «بنابراین دلیلش این نیست که چیزی در آنجا وجود ندارد، فقط به این دلیل است که ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.
ساخت غذاهای فوق فرآوری شده

دکتر کارلوس مونتیرو، محقق تغذیه، رئیس مرکز مطالعات اپیدمیولوژیک در سلامت و تغذیه در دانشگاه سائوپائولو در برزیل، گفت: غذاهای فرآوری شده بسیار بیشتر از غذاهای «تغییر شده» هستند. او در تحقیقات جدید شرکت نداشت.

Monteiro، پروفسور تغذیه و بهداشت عمومی، در سرمقاله‌ای پیوست می‌گوید: «آنها فرمول‌بندی‌هایی از مواد ارزان قیمت اغلب دستکاری‌شده شیمیایی مانند نشاسته‌های اصلاح‌شده، قندها، روغن‌ها، چربی‌ها، و پروتئین‌های ایزوله‌شده‌اند که در آن‌ها غذای کامل یا کمی به آن اضافه شده است».

مونتیرو در سال 2009 زمانی که سیستمی برای طبقه بندی غذاها به چهار دسته NOVA ایجاد کرد، اصطلاح غذای فرافرآوری شده را ابداع کرد. گروه یک شامل غذاهای فرآوری نشده یا کم فرآوری شده مانند میوه ها، سبزیجات، تخم مرغ و شیر است. گروه دو شامل مواد آشپزی مانند نمک، گیاهان، روغن ها و مانند آن است. گروه سه غذاهای فرآوری شده ای هستند که گروه های یک و دو را ترکیب می کنند - کنسروها و سبزیجات منجمد نمونه هایی هستند.
  گروه چهار، غذاهای فوق فرآوری شده هستند که مونتیرو گفت که با استفاده از ترکیبی از طعم‌های مصنوعی، رنگ‌ها، غلیظ‌کننده‌ها و سایر افزودنی‌ها خوش طعم و فریبنده می‌شوند که «با شواهد تجربی و اپیدمیولوژیک با عدم تعادل در میکروبیوتای روده و التهاب سیستمیک مرتبط هستند».

مونتیرو در سرمقاله نوشت: "هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم انسان ها می توانند به طور کامل با این محصولات سازگار شوند." "بدن ممکن است به آنها به عنوان بی فایده یا مضر واکنش نشان دهد، بنابراین بسته به آسیب پذیری آنها و میزان مواد غذایی فوق فرآوری شده مصرف شده، سیستم های آن ممکن است دچار اختلال یا آسیب شوند."

از زمانی که تعریف Monteiro از غذای فوق فرآوری شده ظاهر شد، متخصصان تغذیه، محققان و مقامات بهداشت عمومی نسبت به شیوع روزافزون چنین مواد غذایی در ایالات متحده، استرالیا، بریتانیا، کانادا و بسیاری از کشورهای در حال توسعه نگران شدند.
  ژانگ گفت: «دو سوم کالری‌هایی که کودکان در ایالات متحده مصرف می‌کنند فرآوری‌شده هستند، در حالی که حدود 60 درصد از رژیم‌های غذایی بزرگسالان فوق‌فرآوری‌شده هستند».

او افزود: "من فکر می کنم مثل زمانی است که ما ماشین ها را اختراع کردیم." "بله، آنها برای ما راحتی به ارمغان می آورند، اما اگر برای همه چیز از ماشین استفاده کنیم و ورزش نکنیم، مشکل داریم. ما به استراتژی‌های جدیدی نیاز داریم تا مصرف مواد غذایی فرافرآوری شده را به سطح سالم‌تری کاهش دهیم.»
چگونه مصرف غذاهای فوق فرآوری شده را کاهش دهیم؟

یک راه حل آسان وجود دارد - غذای واقعی بخرید و آن را در خانه بپزید. به گفته کارشناسان، این به همین سادگی است. اما کارشناسان همچنین توافق دارند که در دنیای پر سرعت امروز، دست کشیدن از راحتی غذاهای آماده برای گرم کردن و آماده خوردن دشوار است. علاوه بر این، اجتناب از وسوسه تقریباً غیرممکن است، زیرا بیش از 70 درصد مواد غذایی ایالات متحده از مواد غذایی فوق فرآوری شده تشکیل شده است.

مونتیرو گفت که مقررات سازمان‌های بهداشت عمومی و دولت‌ها باید در نظر گرفته شود، مانند برچسب‌های هشدار دهنده جلوی بسته. محدودیت تبلیغات، به ویژه برای کودکان؛ و ممنوعیت فروش غذاهای فرافرآوری شده در مدارس و بیمارستان‌ها یا نزدیک آن‌ها، همگی در عین حال که غذاهای کم فرآوری شده را مقرون به صرفه‌تر و در دسترس‌تر می‌کند.

در همین حال، مارکس و لین توصیه های زیر را ارائه کردند:

1) برچسب های محصول را بخوانید و مقایسه کنید و سعی کنید جایگزین های کمتر پردازش شده را انتخاب کنید. به عنوان مثال، ماست طعم‌دار را با ماست ساده با میوه اضافه کنید.

2) آنچه شما گنجانده اید به همان اندازه مهم است که حذف می کنید. روی چیزهایی که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید مانند میوه های تازه، منجمد یا کنسرو شده، سبزیجات، لوبیا و حبوبات تمرکز کنید.

3) مراقب نوشیدنی ها باشید. نوشیدنی های شیرین شده با شکر ارزش غذایی ندارند. آنها را با آب عوض کنید.

4) هنگام صرف غذا، به جای فست فودهای زنجیره ای، به رستوران ها و کافه های محلی بروید. غذاخوری های محلی کمتر غذاهای فرافرآوری شده درست می کنند.

 

سایت دکتر مفرد

سایت دکتر مفرد

آپارات دکتر مفرد

یوتیوب دکتر مفرد

اینستاگرام دکتر مفرد

مقالات سایت دکتر مفرد

ترجمه شده  :https://edition.cnn.com/2024/02/28/health/ultraprocessed-food-health-risks-study-wellness/index.html

میلاد محمودی

https://www.linkedin.com/in/milad-mahmoudi-mmdr/

 1403/2/8
0
 0

نظر خود را ارسال کنید

نام و نام خانوادگی
شماره موبایل
نظرشما